مطلب

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۲ ق.ظ

رسانه و سرگرمی

­­بسم الله الرحمان الرحیم                                                                                  

سجاد ایرجی

سرگرمی چرا صنعت

وقتی اسم صنعت سرگرمی میاد یاد شورش در شهر می افتم! که وقتی همه ی  دشمنانت را می کشتی وبه غول می رسیدی  لذت می بردی و فخر می فروختی و وقتی به پایان بازی می رسیدی خیلی ناراحت بودی ؛یا بازی جام جهانی فوتبال 2002 که اولین بازی کامپیوتریم بود وقتی میخواستم این بازی رو شروع کنم بازی را به برادرم دادم، وازش خواستم که نصبش کنه و وقتی بازی نصب شد شروع به بازی کردم در اوایل همش می باختم ولی هر چه می گذشت  بیشتر یاد گرفتم  تا بازی رو روی سطح سخت می گذاشتم و وارد  تورنمنت می شدم وبعد از چند بار قهرمانی بازی رو ترک می کردم .

­­­Description: G:\رسانه\5.jpg

ودوباره که به صنعت سرگرمی فکر می کنم می فهمم که صنعت سرگرمی خیلی بزرگ تر از این حرفاست و مثل همین نشریه ای که می خونید ویا حتی کتاب وفیلم ودر سطح بزرگ تر شامل رسانه و کار و ورزش ویادگیری میشه و خیلی چیز های دیگر رو شامل میشه وکمی که بیشتر فکر می کنم،  می فهمم این صنعت انقدر بزرگه که حتی پدیده های بزرگی مثل جنگ وصلح ویا رابطه ی اقتصادی را بوجود میاره و خیلی راحت همه چیز را عوض می کنه مثلا یک بازی فوتبال که خودش یه دنیای سیاسته !

اوغات فراغت

امروزه بیشتر اوقات فراغتمون صرف رسانه می شه . اما چرا سرگرمی به صنعت تبدیل شده؛ از ابتدای خلقت انسان سر گر می وجود داشته .اماقدمت  صنعت سرگرمی شاید 1یا 2 قرن باشه . دلیل تبدیل سرگرمی به صنعت  پول و مدریت جهانیه . اره پول  چرا که در صنعت سرگرمی پشتوانه مالی بسیار خوبی وجود داره مثلا :اگر ما برای دیدن یک فیلم به سینما می ریم4یا5 هزار تومان  پول می دیم، یا با خرید یک بازی رایانه ای یا مجله یا خرید یک رمان برای تفریح پول خرج میکنیم.و اما مدریت جهانی که هر روز در موردش بحث جدی تر می شه که جای بحثش اینجا نیست.

اسیب های صنعت سرگرمی :

ما درمقابل  صنعت سرگر می در بخش رسانه گارد فکری و عقیدتی نداریم ،ولی در مقا بل یک جلسه مشاوره یا سخنرانی یا یک صحبت معمولی این گارد را حفظ می کنیم. ولی ما این گارد را در مقابل یک فیلم سینمایی یا یک بازی رایانه ای نمیبینیم؛ وقتی ما بیشتر اوقات فراغتمان را صرف تماشای تلوزیون می کنیم مسلما تاثیر بیشتری از این رسانه می پذیریم و این یعنی هزینه فرصت صرف شده برای سایر خلاقیت ها ،اوقات فراغتی که باید  صرف  اموری برای احیای خلاقیت بشه در تماشای تلوزیون هدر می رود از طرفی امور فرهنگی نیز با اسیب دچار می شه این یعنی تاثیر رسانه در وجوه مختلف زندگی روز مره ما .

اما از جمله اسیب های  در این بخش از بین رفتن اوقات فراغته که این یک اسیب از سوی رسانه بر افراده ؛امروزه اوقات فراغت ما بیشتر بعد رسانه ای داره و واقعیت اینکه  زمان صرف رسانه های مکتوب نمی شه چرا که  رسانه های(گروهی) صوتی وتصویری وقت زیادی ازمون میگیرن .در این باره دکتر سعید معیر فر می گه:{ علی رقم اینکه میزان تحصیلات در کشورما رو به افزایشه وانتظار می ره که سهم رسانه های مکتوب بیشتر و بیشتر از کذشته  بشه در صورتی که روند کاملا برعکسه.} بایدبدونیم که گذارندن اوقات فراغت در پای رسانه های صوتی وتصویری مانع خلاقیت و آرامش روحی و روانی میشه که بحث تو این موضوع بسیاره و مجال اندک.

اوقات فرا غت چه کار کنیم

اوقات فراغت بایدصرف اموری بشه که موجب خلاقیت نوآوری احساس ابتکار باز سازی قوای انسانی در فرد بشه که در این صورت میتونه قوای روحانی را هم تضمین کنه اما ضرورت برنامه ریزی برای اوقات فراغت بسیار مهمه زیرا نقش موثرش  در پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی و بزهکاری جوانان بسیار مهمه .

قطعاٌ کسی که برنامه ریزی نداره با تماشای تلویزیون یا بازی رایانه ای در اوقات فراغت ،خود را را راضی می کند . چرا که بسیاری از تفریحات غیر رسانه ای بار مالی برای خانواده ها دارد. مثلاً اگر کسی بخواهد بجای رسانه ورزش را انتخاب کنه، باید هزینه ورزش را پرداخت کنه  .اگرچه نسبتاً کم هزینه باشه. حتی بازی فوتبال که باید هزینه های آن تامین شه یا ورزش های پرهزینه ای مانند اسکی و تنیس و.....به همین دلیل اکثر خانواده ها با این شکل از اوقات فراغت کودکانشان راضین .

حالا ما چیکار کنیم؟

در قدم اول همه مون باید برنامه ریزی کنیم که وقتمون رو صرف چه کار هایی بکنیم و اولویت ها رو برای خودمون مشخص بکنیم. درعین حال باید یه نیم نگاهی به منابع مالیمون داشته باشیم .حالا یه فکر خوب برای اوقات فراغت بکنیم که توش سهم: ورزش ،رسانه،عبادت،ارتباط با خانواده،دوستان، کتاب و...  مشخص باشه حالا تصمیم با خودتونه که چه تصمیمی برای اوقات فراقتتون میگیرید!

 

سجاد ایرجی بهار 1394

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۳
sepehr iraji

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی